ازدواج موقّت در فقه امامیه

پایان نامه
چکیده

ازدواج موّقت از جمله ازدواجهایی است که در دوران جاهلیت وجود داشته و اسلام با اعمال تغییراتی در مقررات و شرایط آن، این نکاح را امضا و تأیید نموده است. در این که این نوع ازدواج در صدر اسلام وجود داشته هیچ اختلافی میان مسلمین وجود ندارد و تمامی مسلمین بر این عقیده اجماع دارند که در ابتدای اسلام پیامبر(ص) صحابه را به انجام این ازدواج امر فرمودند. اما تنها اختلافی که وجود دارد در نسخ و یا عدم نسخ آن است. قایلان به نسخ، سعی کرده اند، برای دفاع از عقیده خود آیات و روایاتی ارائه دهند که البته آن دلایل از دیدگاه امامیه مثبت ادعای آنان نخواهد بود. در این تحقیق سعی شده است با توجه به آیات و روایات و استدلال های منطقی عدم نسخ ازدواج موقت و استمرار حلّیت آن و نیاز اجتماع به وجود چنین ازدواجی اثبات و زوایای مبهم آن روشن گردد

منابع مشابه

مطالعه‏ تطبیقی مشروعیت ازدواج‏های نو‏پیدا در فقه اهل سنت و ازدواج موقت در فقه امامیه

اخیراً در برخی جوامع اهل سنت ازدواج‏های جدیدی رواج یافته و در حال گسترش است. ازدواج مسیار، نکاح عرفی و نکاح سرّی از جمله این ازدواج‏ها هستند. در پژوهش حاضر، ماهیت این ازدواج‏ها و آراء فقهای اهل سنت راجع به آن، به دقت بررسی گردیده است و ادله و مستندات هر گروه با موازین فقه و حقوق امامیّه مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است. در بین فقهای اهل تسنن در مورد مشروعیت این ازدواج‏ها اختلاف‏نظر وجود دارد. برخی ...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی ازدواج موقت در فقه امامیه و اهل سنت با عنوان مسیار

یکی از انواع ازدواج های مقرر در شریعت اسلام، نکاح متعه میباشد که مشروعیت آن در صدر اسلام مورد قبول همه مسلمانان بوده است. اما پس از تحریم خلیفه دوم از انجام نکاح موقت، مسلمانان به دو گروه تقسیم شدند، گروهی قائل بر نسخ و حرمت حکم نکاح متعه و گروه دیگر معتقد بر عدم نسخ و جواز آن. گروه اول معتقدند این تأسیس حقوقی توسط پیامبر اسلام و به دستور خداوند متعال قرار داده شد، لیکن به جهت سپری شدن زمان، آن...

دورنمای حقوقی ازدواج موقت

این مقاله در پی آن است تا نشان دهد نکاح منقطع از ابتدا در اسلام مشروع شناخته شده است.برخی آن را جزء سنن پیش از اسلام می دانند که اسلام آن را قبول کرده است و به اصطلاح جزءاحکام امضایی است. به هر تقدیر حلیت متعه در آغاز دین اسلام مورد توافق همه مذاهب اسلامیاست و به فقه شیعه اختصاص ندارد. برای مثال ابن حزم اندلسی از فقهای مشهور اهل سنت درموسوعة فقهی خویش به نام المحلی قبول می کند که متعه در آغاز ا...

متن کامل

ازدواج موقت و نکاح مسیار در فقه فریقین

اصل حلیت نکاح متعه بین فرق اسلامی اتفاقی است. و آنچه که مورد اختلاف است . این است که نکاح متعه تحریم و نسخ شده است یا نه؟ مدعیان تحریم و نسخ نکاح متعه از قرآن و سنت و اجماع و عقل دلائلی آورده اند . و لی این دلائل در حدی نیستند که بتوانند بقای حلیت متعه را مخدوش کنند. ما در بخش اول فصل دوم این تحقیق ، مفصل در باره اصل ثبوت ازدواج موقت بحث کردیم . و در این چکیده بطور اجمالی ادله اصل ثبوت و عدم ...

15 صفحه اول

ازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام

در دین زردشتی، شواهدی مبنی بر وجود ازدواج موقت وجود دارد که می‏توان آن را با متعه یا ازدواج موقت در فقه امامیه تطبیق داد. اگرچه میان فقهای امامیه و اهل تسنن در تداوم مشروعیت این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد‏، فقهای امامیه با استناد به قرآن و روایات قائل به تداوم آن هستند. این نوع ازدواج از نظر فقه امامیه مشروع است، اما برای انعقاد آن باید شرایطی احراز شود که در صورت وجود آن شرایط، چنین ازدوا...

متن کامل

بررسی تطبیقی ازدواج موقت در فقه و حقوق اسلامی

چکیده: ازدواج درصدد بررسی و تبیین قوانین صحیح و همه جانبه و پیاده کردن این سنت پیامبر(ص) در جامعه باشیم. در این پایان نامه در تبیین « ازدواج موقت » از مناظر مختلف به دیده ی تحقیق نگریسته شده است و از هر گونه تعصب، پیش داوری، افراط و تفریط پرهیز شده است. این پایان نامه شامل چهار فصل می باشد. در فصل اول معانی لغوی و اصطلاحی واژگان نکاح، متعه و زوج و همچنین شباهت و تفاوت میان ازدواج دائم و موقت ب...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023